Vi trenger ikke å like det, men vi lever i en digitalisert verden. Dersom vi skal ha muligheter til å følge med i hva som skjer, er digitale ferdighetet en nødvendighet. Skolens ansvar er her stort. Digital kompetanse er derfor en av 5 basiskunnskaper som vi skal gi våre elever kompetanse i. Det er viktig at skolen har et bevisst forhold til hva elevene trenger kompetanse til. I hovedsak vil jeg skille mellom to hovedområder: IKT som redskap for å lære mer. og IKT som informasjonskannal ut i verden. Skolen vil nok befatte seg med begge deler, men jeg tror den viktigste biten her er IKT som redskap til å lære. jeg tror elevene er avhengig av god motivasjon for å holde fokus på læring, dette fokuset må skolen se på som ei utfordring for å fremme læring.
Disse utfordringene venter jeg tilbakemelding på.
Jeg vil rette fokuset mot elevene sin læring i fht. bruk av IKT. Nærmere bestemt faglig læring. Her er det nok lurt å imøtekomme elevene mht. hva de har lært i det uformelle rom; det de har tilegnet seg av ferdigheter utenfor skolen. Vi må kunne dra nytte av dette i det fag-didaktisk arbeidet i skolen. Jeg er således opptatt av å utvikle konkrete arbeidsformer som kan være motiverende for elevene, og som kan hjelpe lærerne å tilpasse opplæringen. Hvis lærerne ser nytten av dette arbeidet, og elevenes faglige framgang, har jeg tro på at dette vil fungere.
SvarSlettTakker så mye for kommentaren. Joda, jeg er nenig i at det uformelle rom har vært en viktig arana for læreing. Det jeg er mer usikker på, er om denne læringen er av det slaget at elevene kan bruke sin kunnskap på en mer systematisk måte. Min lille erfaring bmed det, er at den har lett for å bli vel mekanisk. Kanskje kan vår oppgave være å bygge bro mellom elevenes delvis forståelse av redskapen IKT og en mer helhetlig forståelse som i sin tur kan ha stor overføringsverdi.
SvarSlettJa, vi må gripe muligheten slik at vi berører elevenes livsverden. Som gamle Kierkegaard sa: Vi må møte elevene der de befinner seg, og lede dem dit vi vil ha dem. Du vet lærings- og kunnskapsbegrepet rommer noe annet nå enn da vi gikk på folkeskolen. Læring er ikke lenger å gjengi fakta. Det er viktig å problematisere disse begrepene. Men vi skal vel ikke helt gi slipp på det tradisjonelle! En høvelig blanding av de tre paradigmer skulle vel gi ei god opplæring eller hva...?
SvarSlettJo, det er jeg enig i. En klok mann som Søren Kierkegaard vet nok hva han snakker om. Ditt sitat er jeg i alle fall enig i. La oss hjelpe elevene til å bli flinke til å finne fakte, men også flinkere å reflektere og resonere over den informasjonen de finner. Reproduksjon fører ikke elevene veldig langt i livet.... mener jeg.....
SvarSlettEnig, den digitale hverdagen forutsetter kritisk evne til å reflektere over den kunnskapen som ligger i det virtuelle rommet. Det er derfor viktig i en undervisningssammenheng å begrense muligheten til relevante nettsteder slik at eleven ikke "drukner" i et mylder av multimodale, interaktive, hypertekstuelle organiserte nettsteder, og navigerer seg langt vekk fra utgangspunktet.
SvarSlettJeg vil fokusere på skolelederutfordringer i utvikling av digitale arbeidsformer. Dette er aktuelt ettersom skoleledelsen har vesentlig innvirkning på læring og læringsmiljøet. Det hevdes at skoleledelsen ikke utnytter mulighetene som ligger i digitale arbeidsformer. Videre understrekes det at IKT ikke har noen sentral plass i elevenes læringsprosesser på skolen, og at elevenes bruk av multimedia til skolearbeid er fortsatt begrenset (Carl F. Dons, 2010). Samtidig vet vi at elevene sin livsverden rommer noe helt annet. Bruk av IKT i den uformelle læringsarenaen øker i omfang og kompleksitet. Føler at vi kan ikke sitte på gjerdet lenger; vi må skape utvidede læringskontekster for våre elever! Hva blir så skolelederens sentrale utfordrinhger?? Takknemlig for innspill...
Jeg bare lurer... hvor er bloggerne blitt av?
SvarSlettSyns så tydelig at vi var 5 på bloggruppa "Storhestøy"?
SvarSlettInteressant innlegg og du verden så mange gode kommentarer du har fått. Dette er en god start på blogginga. I det videre kan du skrive korte innlegg om det du har lest av teori. Du skal jo velge to områder fra studieplanen som fordypning og i hvert av dem finnes det mange utfordrende problemstillinger du kan bruke i refleksjonsnotatet.
SvarSlettGod start!
vh Nils Ole
Det som er viktigst en slik prosess som du beskriver er at det er SKOLEN som har styringen. Min erfaring er at bruk at IKT blant elever har lett for å "falle ut" og søke andre plasser og da spesielt bruk av sosiale medier. Ellers er jeg forbauset over hvor ukritisk de legger ut personlige opplysninger og bilder!
SvarSlett